18 års gräns för solarium

strålskyddsinspektören ulf wester på strålsäkerhetsmyndigheten, menar att om vi visste riskerna med solarium på 80-talet hade vi förmodligen aldrig tillåtit det.

Brännskador från solarium på dom som är 18-24 år har fördubblats på två år.
genom att brännskada sig som ung kan man skapa embryon till hudcancer senare i livet säger wester.

och nu vill strålsäkerhetsmyndigheten införa 18-års gräns på solarium. en annan åtgärd som man diskuterar i fler europeiska länder är att minska maxtiden 30 minuter till 15..

vad tycker ni? låter det rimligt?

själv tycker jag faktiskt att det är bra. jag själv solade alldeles för mycket innan, och brände mig ganska ofta eftersom jag är så ljus i huden. man följer ju sällan anvisningarna som finns på väggarna.
om man måste vara arton år kanske man kan förhindra att fler bränner sig för tidigt.
att man minskar maxtiden gör ju också att risken är mindre att man bränner sig. men man kan fortfarande få en fin lyster. känna sig lite fräschare och piggare.


bild: aftonbladet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback